Az autogén tréning lényege és hatása
A következő lehetőségek rejlenek egyenként az autogén tréningben:
1. Az ősbizalom.
Az emberi fejlődés kora gyermekkori szakaszában a jó anya-gyermek kapcsolatból kifejlődik valami, amit "ősbizalom"-nak nevezünk. Bálint "primer szeretet"-ről beszél. Ha az anya elfogadja a gyermekét, akkor kifejlődik a gyermekben annak a képessége, hogy saját magát is szeresse és bizalomra méltónak találja.
Az ember csak akkor tudja magát szeretni, ha már egyszer szerették őt. Ez fontos feltétele annak, hogy a későbbi életünkben kellemes érzésünk legyen: légzésünk, emésztésünk és alvásunk kifogástalanul működjék.
Alapjában véve az autogén tréning ebbe az ősbizalomba való begyakorlást jelent, vagy az ősbizalomnak - és ezáltal az önbizalomnak is - az újra fellelését, hogy megerősítést és megnyugvást nyerjünk. Olyan érzésélményekről van itt szó, amelyeket a jó anyaölben élhettünk át.
2. Nyugalom és pihenés, szélsőséges érzelmi rezonancia korlátozása útján.
Az autogén tréning segítségével a gyakorló nagyobb belső nyugalmat és higgadtságot ér el. Ezáltal kipiheni magát. A nyugalomból következően önmagával is jobban tud bánni: "barátságosabb lett önmagához", s ez jelentős feltétele a más emberekkel való érintkezésnek. Ezen túlmenően az autogén tréningnek kifejezett
"fáradtságmegszüntető" hatása van, tehát: a gyakorlatot végző néhány perces gyakorlás után frissebbnek és kipihentebbnek érzi magát. Jobban tud koncentrálni is.
Az autogén tréning a funkcionális jellegű alvászavarokban (mind elalvási, mind átalvási zavarokban) jó eredménnyel alkalmazható.
3. Akaratlagos és vegetatív folyamatok harmonizálása.
A harántcsíkolt (akaratlagos) izomzat működése tudatos akaratunktól függ, míg az (akaratunktól független) simaizomzaté a vegetatív (autonóm) idegrendszertől.
Az autogén tréning során sikerül - egy bizonyos fokig - a vegetatív úton szabályozott simaizomzathoz is impulzusokat juttatni, pl. fokozott vérátáramlás formájában - persze nem az akaratunk segítségével, hanem egész más úton, az elképzelés, a történni hagyás segítségével.
Emellett számomra fontosnak tűnik egy további momentum is: sok ember bizonyos szituációkban nincs tisztában saját érzéseivel. Elfelejtette, vagy soha nem is tanulta meg (!) az érzelmeit kimutatni, és nemcsak ezt: hanem még beszélni sem tud róla. Az autogén tréningező fokozatosan megtanulja, hogy saját testét érzékelje, legelőször az elnehezedés és a melegség érzékelését - és beszél róla. Egy testi érzést megtanul utánaérezni, rendszerezni és megnevezni. Észrevétlenül, de gyakran megtörténik, hogy az átmenet tudatosulása nélkül beszámol a testi élményei mellett egy hangulatról vagy - egy érzésről is. Saját érzéseinek ez az újonnan szerzett megjelenítési és kifejezési képessége a gyakorlót a kommunikatívabbá teszi nemcsak saját magával, hanem más emberekkel,
a környezetével is. Más szavakkal: szabadabb és biztosabb lesz az emberekkel való kapcsolatában.
4. Még egy kedvező csatlakozó nyereség: a zavaró affektusok kiküszöbölése által növekszik a teljesítmény.
Az autogén tréningezők beszámolóiban gyakran jelentős szerepet kap a sportteljesítmények javulása, amit az izommozgások lefolyásának harmonikusabbá válása okoz. És valóban: kétséget kizáróan, az autogén tréning segítségével a legkülönbözőbb sportágakban jobb eredmények érhetők el egészen a csúcsteljesítményig
fokozódóan. A teljesítmény fokozódása jelentős részben a zavaró affektusok kiküszöbölésével keletkezik: ha ellazult és nyugodt vagyok, koncentráltabban tudok dolgozni, jobban össze tudom szedni erőimet, anélkül, hogy feszült vagy görcsös lennék.
5.
A koncentráció- és megjegyzőképesség fokozódása.
Koncentrálóképesség
alatt itt azt értjük, hogy képesek vagyunk a felvett új gondolati tartalmak
összegyűjtésére, míg a megjegyzőképességet úgy definiálhatjuk, hogy az a
korábban felvett gondolati tartalmak tárolása. Ez szoros kapcsolatban áll a
reprodukció lehetőségével, tehát az ilyen "bevésett" tartalmak
visszaadásával.. A hosszas és rendszeres autogén tréning során mindkét folyamat
tartósan és kedvezően befolyásolható. Ez olyan hatás, amit főleg a vizsgázók
értékelnek nagyra.6. A fájdalomérzékenység csökkenése.
Itt nemcsak a fájdalom egyszerű elfojtásáról van szó. Sokkal inkább magának a fájdalomnak a feloldódását jelenti. Az élményarculat, és ezáltal a sérülésre, fájdalomra vonatkozó beállítódás tartósan megváltozik.
A fájdalomküszöb változik meg, mint ahogyan ez a jelenség a heterohipnózisból is ismert. A fájdalomélményt affektíve tompítjuk, más szavakkal: bizonyos tekintetben lehántjuk róla az "affektív szorongásburkot".
7.
Az önmeghatározás lehetőségei az önszabályozó formulák
képzése útján.
Bizonyos
testi és/vagy lelki zavarok esetében az autogén tréning folyamatába sikeresen
lehet bizonyos formulákat közbeiktatni. Ezek által az ún. önszabályozó formulák
által a gyakorló saját tréningje egészen személyes, egyéni jelleget nyerhet. A
formulák egyrészt a megzavart szervi funkciók normalizálását szolgálják,másrészt az "ostoba megszokások" leépítésétől egészen a karakterformálásig terjednek.
8. Elmélyült önmagukba tekintés.
Az elmélyült önmagunkba tekintés az autogén tréning egy további fokozatához vezet el, az ún. "felsőfok"-hoz. Erről külön fejezetben fogok beszámolni. Itt a gondolati elképzelések képszerű megjelenítése (hasonlóan az éjszakai álmokhoz) a törekvésünk; ezek azután mélylélektani szempontok alapján feldolgozhatók. Különböző jegyzőkönyvek birtokában be tudtam bizonyítani, hogy ezek a "felsőfokú élmények" már spontán, az alaptanfolyamon is felléphetnek.
Bizonyos intelligenciaszint.
Mivel itt olyan módszerről van szó, amit tanulással és gyakorlással lehet elsajátítani, az illetőnek rendelkeznie kell bizonyos intellektuális belátóképességgel. Ez gyermekeknél a 8-10. életévtől kezdődően van jelen. . Felnőtteknél az életkor felső határa magas, addig végezhető, amíg a cerebralis sclerosis nem teszi lehetetlenné a valódi kommunikációt.
Hajlandóság.
Ehhez az a személyes elhatározás szükséges,
hogy saját indíttatásunkból kezdjünk a dologhoz. Ha kényszer áll a háttérben,
"el kell menned", "menj el", pl. a hozzátartozók befolyása,
akkor ez a saját elhatározás háttérbe kerül, s veszélyezteti vagy gátolja az
autogén tréning megtanulását. Emiatt értelmetlennek tartom az iskolai osztályok
számára kötelező jelleggel szervezett tréninget, míg az érdeklődő tanárok
számára kétségtelenül nagyon hasznos lehet - ahogyan ezt mindig is
hangoztattam.
Bizalom.
Fontos feltétel a kölcsönös bizalom a
terapeuta és a résztvevő között. Mindazonáltal a gyakorlónak a csoportban is
jól kell éreznie magát.
Kitartás.
Hogy a gyakorlatokat megfelelő módon véghez
tudjuk vinni, bizonyos kitartásra és állhatatosságra van szükség, hiszen egy
begyakorlandó eljárásról van szó. A 3. és 4. pontban megtalálhatjuk az
ősbizalom kapcsán már említett alapfeltételeket: a melegséget, a ritmust és az
állandóságot.
Motiváció.
Ha valaki saját elhatározásából
óhajtja megtanulni az autogén tréninget, akkor jó motivációról beszélünk. Azok
az emberek mindig jól motiváltak, akiket szenvedésük késztet a gyakorlásra.
Azok is, akik ki akarják küszöbölni a jó közérzetüket veszélyeztető tényezőket,
vagy szeretnék felvértezni magukat egy várható krízishelyzet esetére. Ha a
motiváció hiányzik vagy valami másfajta indítóok van az előtérben, akkor
értelmetlen a kísérletezés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése